Eten voor het goede doel: dat is het principe van Happietaria. Het concept wordt al langer in meerdere studentensteden georganiseerd en heeft al eerder plaatsgevonden in Zwolle. Na zeven jaar is het tijdelijke restaurant weer terug en met succes. Nu al, terwijl Happietaria Zwolle pas weer vrijdag 10 februari 2017 weer opengaat. Voorzitter Margarethe Sterk vertelt aan Zowell over de kracht van onze stad en waarom het goede doel International Justice Mission dit jaar op het menu staat.

Happietaria is een studenteninitiatief: acht studenten tussen 19 en 24 jaar bemannen het kernteam. Daar omheen staan maar liefst negentig studenten klaar om te koken, schoon te maken, te bedienen, eerder mee te zoeken naar een pand en bekendheid te vergroten, oftewel het kernteam in allerlei taken te ondersteunen. Vanaf vrijdag 10 februari 2017 opent Happietaria Zwolle zijn deuren voor een maand aan de Kamperstraat 33, de oude Casteleyn, die tijdelijk leeg staat.

Vrijgevigheid in Zwolle

Margarethe vertelt dat het zoeken van een pand misschien wel de grootste uitdaging was, want vind maar eens een pand waar je tegen minimale kosten een restaurant kan opzetten. Want dat betekent dat het pand ook een keuken moet hebben, maar ook een beetje centraal moet liggen. De eigenaren van het gebouw waar eerste de Casteleyn gevestigd was, waren zo schappelijk. Die schappelijkheid, of eigenlijk vrijgevigheid, in Zwolle is vooral opgevallen bij het opzetten van Happietaria Zwolle, vertelt Margarethe.

‘We merken dat Zwolse bedrijven open staan voor sociale initiatieven. Dat komt denk ik door de identiteit van Zwolle: het is een grote stad, maar met een hart voor de wereld vanuit een dorpse mentaliteit. Door verhalen van Happietaria in andere steden, zoals Groningen, Utrecht en Amsterdam, merken we het verschil goed. Ook door het gemak waarop andere studenten aanhaken. Dat ging vrijwel vanzelf, we zien meer betrokkenheid.’

Bedrijven die Happietaria Zwolle sponsoren, door middel van geld, maar ook van voedsel, wildvreemden die enthousiast het initiatief deelden op internet of langskwamen om de samenwerking te bespreken, de tientallen vrijwilligers. Het heeft ervoor gezorgd dat het merendeel van geld dat mensen besteden bij het restaurant, naar het goede doel International Justice Mission gaat. Het streefbedrag is om in een maand 10.000 euro bij elkaar te halen.

Dromen doorgeven aan kinderen in Mumbai

International Justice Mission is gekozen door het Zwolse kernteam vanwege het project dat de organisatie momenteel heeft opgezet in Mumbai. ‘De organisatie komt op tegen slavernij en onrecht, en in Mumbai specifiek voor kinderen, zowel meisjes als jongens, die vastzitten in de kinderprostitutie. Vanwege armoede worden de kinderen verkocht in de hoop dat ze toch een betere toekomst krijgen. International Justice Mission wil ervoor zorgen dat ze daadwerkelijk die betere toekomst krijgen.’

‘Ze halen de jongens en meisjes niet alleen uit de bordelen, maar zorgen ook voor opvang en nazorg. Ze zijn actief om de pooiers te laten oppakken en bordelen op te rollen. Ze zorgen ervoor dat de pooiers niet op borgtocht vrijkomen, want als dat gebeurt, dan worden ze bijna nooit meer vervolgd. Ze leiden zelfs politieagenten op, zodat ze het werk op termijn kunnen overdragen. Zo moet deze industrie opgerold kunnen worden, zodat de uitbuiting van meisjes en jongens echt stopt.’

Het doel sprak het kernteam aan door het schrijnende verschil tussen de Nederlandse studenten en de kinderen in Mumbai. ‘Wij hebben de keus gehad om naar school te gaan, wij zijn met onze toekomst bezig en hebben veel vrijheid, maar deze kinderen, van hen is de vrijheid afgenomen. Wij willen de dromen die wij dromen ook aan hen kunnen geven. We willen ze een stem en een toekomst geven. De organisatie komt ook bij de opening vertellen wat ze precies doen en we werken nauw met ze samen.’

Een rood lichtje kopen

Hoewel het goede doel duidelijk is en het binnengehaalde geld daar grotendeels naartoe gaat, zal er tijdens de avonden niet te veel aandacht aan worden besteed, vertelt Margarethe. ‘Wij hadden na het horen van het verhaal geen honger meer.’ Daarom staat er alleen een kortverhaal op de placemats en kunnen gasten bij vertrek een rood lampje kopen, die dan wordt verwisseld met een wit licht. ‘We willen mensen bewust maken, maar ze moeten tegelijkertijd een fijne avond hebben.’

Margarethe werd voorzitter omdat ze echt iets wilde betekenen in de wereld, maar ook omdat ze hoopte veel te leren van de ervaring. Sinds april 2016 zijn ze aan de slag met het samenstellen van het team, het leiden van de organisatie en de eigen ontwikkeling. Ze kan deze ervaring alvast in haar zak steken, maar het is pas écht geslaagd als het doel van 10.000 euro is behaald. De eerste reserveringen zijn al binnen. ‘Het is mijn hoop dat de gasten mogen ervaren dat ze door bij ons te eten ook hun steentje bijdragen.’

Aanschuiven bij Happietaria Zwolle kan tot 10 maart 2017! Klik hierrrr om te reserveren.

Anne van den Berg

Author Anne van den Berg

Anne van den Berg is geboren en getogen onder de rook van Utrecht, maar vertrok voor haar opleiding journalistiek naar Zwolle. Inmiddels tikt ze bijna tien jaar als import-blauwvinger aan. Ze is betrokken bij dit sociale en betere initiatief, omdat ze gelooft in het goede van de mens. Meer over haar werk vind je op: www.editoranne.nl

More posts by Anne van den Berg

Leave a Reply